Selecteer een pagina

De 3-3-3 Thanh Helpt methode

3 dagen, 3 weken en 3 maanden

Als je iets wilt veranderen kost dat vaak discipline, wilskracht, prioriteit en doorzettingsvermogen. Kijk maar eens naar de dingen die je eerder wilde veranderen, zoals meer sporten, gezonder eten, afvallen, minder op je telefoon kijken, meer mindful zijn, etc.

De automatische programma’s die we gewend zijn af te spelen, zijn vaak moeilijk te doorbreken. Vaak komt dit door hoe we ons voelen of hoe fit we zijn. Een verandering echt doorvoeren, een nieuw automatisch programma in jezelf installeren kost minimaal drie maanden.

Automatische programma’s hebben ook voordelen, denk maar aan autorijden. Het zou veel energie en aandacht kosten om dit elke keer weer opnieuw te moeten leren. Maar oude patronen, overtuigingen en gedrag die jou niet meer dienen kun je zeker veranderen. Je moet er alleen wel moeite voor doen!

Van drie dagen, naar drie weken, naar drie maanden

Wat ik doe als ik iets wil veranderen? Ik start de verandering door m’n nieuwe gewoonte drie dagen consequent en toegewijd toe te passen. Ik maak bewust de keuze om ervoor te gaan!

Na drie dagen evalueer ik het proces door aan te voelen of de verandering voor me werkt. Werkt het niet, dan stel ik bij. Werkt het wel, dan zet ik drie weken door. Na drie weken doe ik hetzelfde, ik stel weer bij en ik zet het nieuwe gedrag nu drie maanden door. Blijf steeds gefocust en start met kleine dingen, zodat je je mindset traint om door te zetten en echt te veranderen.

Ik geef je een ‘makkelijk’ voorbeeld. Loop elke dag een rondje van 30 minuten om het blok van je huis, steeds op hetzelfde tijdstip. Doe dit drie dagen lang en houd steeds hetzelfde tijdstip en rondje aan. Als je je verveelt, bedenk je dan dat je mind en body je daarmee weer in het oude patroon willen krijgen.

Oefen met een simpele handeling

Zet door! Weet ook dat als je een simpele handeling op dezelfde manier blijft doen, je daarmee meer energie overhoudt voor andere dingen. Als voorbeeld neem ik weer het rondje wandelen. Je hoeft niet elke dag na te denken over de route. Ook hoef je je niet druk te maken of je wel echt 30 minuten aan het bewegen bent en of je wel een volledig rondje maakt etc. Want dat staat al van tevoren vast.

Al die extra vragen (hoe, hoe lang, wanneer) zorgen ervoor dat je sneller afhaakt. Het kost je veel energie en daarmee groeit de kans dat je uiteindelijk weer stopt met je nieuwe, goeie (gezonde) gewoonte.

Ik nodig je uit, probeer de 3-3-3 Thanh Helpt methode maar eens. Jouw ervaringen of vragen hoor ik graag. Laat je ze me weten?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies om je de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteer je het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke cookiediensten.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen.

Om deze website te gebruiken, gebruiken we de volgende technisch vereiste cookies.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services